Wethouder Freek Buijtelaar van Borger-Odoorn geeft startsein campagne Glas in 't bakkie

Stadskanaal

Wethouder Freek Buijtelaar van de gemeente Borger-Odoorn heeft het startsein voor de campagne Glas in ’t bakkie gegeven bij de Albert Heijn-supermarkt in Borger.

De campagne is bedoeld om de inzameling en recycling van glas onder de aandacht te brengen. Een promotieteam informeerde klanten over het gemak van glas scheiden en deelde glastassen uit. Uit onderzoek blijkt dat mensen glas eerder naar de glasbak brengen als ze daar weinig moeite voor hoeven te doen. Vroeger moest glas voor het inleveren eerst schoongemaakt worden. Dat is nu niet meer nodig: restjes van de inhoud mogen blijven zitten en de dop of deksel mag mee de glasbak in. Recyclingbedrijven kunnen dit door nieuwe technieken goed sorteren. Glas scheiden wordt hierdoor nog makkelijker. Al bijna 40 jaar – sinds 1978 – scheidt Nederland haar glazen verpakkingen, maar liefst 350 miljoen kilo per jaar. Toch verdwijnt er nog steeds veel verpakkingsglas in het restafval. Denk aan wijnflessen, potjes en flesjes. Dit terwijl glas eindeloos hergebruikt kan worden zonder dat het aan kwaliteit verliest. Met de campagne ‘Glas in ‘t bakkie’ wordt het scheiden van glazen verpakkingen onder de aandacht gebracht.

Auteur

Paul Abrahams