Column | Imagine

Stadskanaal

"Stel je eens voor dat ik een week lang mijn uitgesproken mening voor me hou".... "Dat lukt jou nog geen dág" zegt MijnBetereHelft tussen twee happen stamppot mous door. "Stel je eens voor dat we een maand geen vlees zouden eten." "Uitstekend idee", zegt Marie. Ze bijt een flink stuk rookworst af en kijkt haar vader met een provocerende blik aan. Die begint alvast bakzeil te halen en zegt: "Stel je eens voor: één dag in de week geen vlees."

Begin november zag ik het prachtige filmpje 'One Day a week'. Hierin vraagt Paul McCartney aandacht voor klimaatverandering. Eén dag in de week vleesvrij eten kan al echt helpen, aldus sir Paul, zelf vegetariër. Op Facebook kreeg de man toch een bagger over zich uitgestort. "Meneer de liedjesschrijver, die zelf in grote SUV’s rijdt en zich verplaatst in privévliegtuigen, u bent een fan kwijt." Er zitten ook grappige reacties bij: "Mensen, mensen, All he is saying, is give peas (erwten) a chance." Ongeveer tegelijkertijd lanceerde de Rabobank haar nieuwe slogan 'Growing a better world together'. Een prachtige commercial toont boeren uit alle windstreken. Een Indiaan, Mexicaan, Chinees, Afrikaan, Amerikaan en Veenkoloniaal doen hun ogen dicht wanneer een voice-over dingen zegt als: "Stel je eens voor dat er genoeg voedsel is voor iedereen." "Stel je eens voor dat niemand meer hoeft te vluchten". En als klap op de vuurpijl: "Stel je nu eens voor dat het een bank is die hiervoor opstaat. Stel je eens voor dat wij samen het wereldvoedselprobleem oplossen. En dat u ons daaraan mag houden!" Het Groene Gedachtengoed mag dan volledig gekaapt zijn door de commercie: zoveel zelfoverschatting is te dol. De Reclame Code Commissie tikte Rabo op de vingers. De bank schrapte de laatste zin en handhaafde verder de prachtige spot. Twee weken geleden was ik bij de Rabo ledenavond. In een stampvol theater Geert Teis sprak oud-Amerika correspondent Max Westerman. Zijn roots liggen in Ter Apel. Rabo-directeur Harry Scholte had samen met Westerman een dag lang bekende en minder bekende plekjes van onze provincie verkend. Vol vuur en liefde sprak de verslaggever ’s avonds zijn bewondering uit voor de Veenkoloniën en Westerwolde. Ongegeneerd maakte hij reclame voor het tuincentrum van zijn neef, roemde de beste producer die hij ooit gehad heeft: Henk van der Aa, tegenwoordig eindredacteur van actualiteitenprogramma Brandpunt. Vader en moeder van der Aa, woonachtig in Musselkanaal, serveren soep met broodjes als Henk met collega’s in de buurt is. Prachtige Grunnen Promotion! Van Harry Scholte, zelf een onvermoeibaar aanjager van onze streek, kreeg Westerman alle ruimte. We hoeven niet zulke 'snakkers' te worden als de westerlingen, maar ons gevoel van eigenwaarde mag wel een beetje opgekrikt worden. En niet bang zijn om voor 'aigenwieze' uitgescholden te worden. Gearmd op het podium sluiten Harry Scholte en Max Westerman de avond af, mijmerend 'Stel je eens voor … dat wij met elkaar dit mooie Zuid-Oost Groningen op de kaart gaan zetten'. Met een brok in de keel denk ik 'Imagine … Yes, we can'. Veul haail en zegen in t neie joar. Rie Strikken

Auteur

Paul Abrahams