Column | Goede voornemens

Stadskanaal

Mijn eerste goede voornemen voor 2018 is al vast weer gesneuveld

Het was ook zo gezellig met vriend Björn. In tegenstelling tot onze partners zijn hij en ik echte avondmensen. Na een hectische dag inclusief koopavond in zijn mooie brocante winkel, trof Björn bij thuiskomst zijn man slapend aan. Met een berustende diepe zucht is hij maar gelijk doorgereden naar onze afspraak. MijnBetereHelft werd al snel doodmoe van ons. Hij hield het na een uurtje voor gezien en vertrok naar bed. Björn en ik hebben de hele avond stoom afgeblazen en gebrainstormd. Ieder glas wijn maakte ons creatiever, productiever en positiever. Tegen twaalf uur hadden wij zo ongeveer alle wereldproblemen, inclusief onze zakelijke en persoonlijke, opgelost. Tijd voor hem om te vertrekken. Met een “dikke kus, ook voor je schat”, zwaaide ik hem uit. Net op tijd voor de herhaling van Jinek. Lekker de laatste olijven en blokjes kaas oppeuzelen. Bij het afruimen vond ik op het aanrecht nog wat stukjes worst; weggooien is zonde. Ach vooruit, ik trek er nog een flesje wijn bij open: morgen ben ik vrij. Heerlijk, zo het stille huis helemaal voor mij alleen. De middag ervoor had ik bij Evelyn Novacek in Hoogezand een paar nieuwe cd’s gekocht. Ik zette één ervan op en installeerde me op de bank met het kunstzinnig vormgegeven tekstboekje van prachtig glanzend papier. Onze slaapkamer bevindt zich pal boven de woonkamer, maar bij MijnBetereHelft kun je een kanon afschieten als die slaapt, dus ik kon de muziek gerust wat harder zetten. Genieten! De volgende ochtend aan het ontbijt is MijnBetereHelft fris en fruitig als altijd op dit tijdstip. Gapend en zuchtend jammer ik: “Oh, wat ben ik een sukkel. Had ik me toch zó voorgenomen om in het nieuwe jaar eerder naar bed te gaan ….”. Meelevend zegt MijnBetereHelft: “slaaptekort schijnt funest te zijn voor je wilskracht. Ik las ergens dat te weinig slaap de werking van je hersenen verstoort. Daardoor kun je moeilijker beslissingen nemen en doelen stellen. Misschien moet je toch nog maar een poging wagen om op tijd naar bed te gaan. Dan lukken je andere voornemens vast ook beter. Ik denk trouwens dat het helpt als je je voornemen concreter maakt. Dus, niet zeggen dat je eerder wilt gaan slapen, maar een vaste dag met jezelf afspreken. En leg de lat niet te hoog. Begin met één dag. Maandag bijvoorbeeld, dan heb je bijna nooit wat”. Ik veer helemaal weer op. “Prima idee. Dat ga ik doen. Maar eh, aanstaande maandag heb ik een afspraak met Björn ….” Rie Strikken

Auteur

Paul Abrahams