Godfather van de Drentse streektaalmuziek Egbert Meyers stopt met optreden: 'Ik ben meer een boer die ploegt en zaait dan oogst'

Hij stond lang in dubio, maar hakte toch de knoop door. Zanger, tekstschrijver en oud-streektaalfunctionaris Egbert Meyers (71) uit Gasselte hangt zijn gitaar aan de wilgen. Zondag 15 maart is de dag van zijn muzikale finale. In een huiskamer in Nieuw-Amsterdam, of all places.

Hallo Egbert, je kondigde deze week aan je carrière als singer-songwriter af te bouwen. Uiteindelijk stop je definitief?

,,Ja, ik neem sinds vorige maand geen optredens meer aan. Na lang wikken en wegen. Ik ben er een tijdje dubbel in geweest. Moet ik bekendmaken dat ik wil stoppen? Het is voor mij nogal een stap na ruim zestig jaar optredens.”

Zestig jaar? Sinds de middelbare school?

,,Zelfs eerder nog. Ik speelde als boerenzoon uit Grolloo mijn eerste concert op mijn negende, op accordeon in een orkest. Country en bluegrass waren mijn interesses. Totdat Johan Derksen mij in de tweede klas van de mulo in Rolde wees op de gitaar en de blues, die hij had gehoord via radiozenders zoals Radio Luxemburg. Dat veranderde mijn leven.”

Wanneer en waarom besloot je te stoppen?

,,Ik liep al langer rond met dat besluit. Voelde dat ik optreden mij fysiek steeds minder goed afging. Tegelijkertijd was ik bang voor mijzelf om het besluit te nemen. De belangstelling voor concerten nam al wat af, maar je wilt de mensen die je dan nog wel bellen ook niet teleurstellen. Eind vorig jaar hakte ik de knoop door, na een tv-special van de Jongens van het Noorden waar ik aan meewerkte. Dat leek mij een mooie afronding.”

Een afscheidsconcert zit er niet in, maar wel nog een huiskamerconcert?

,,Nee joh, ik hoef geen afscheidsconcert. Wie ligt daar nou wakker van? Daar komt 15 man op af. Ik speel 15 maart bij Herman Hemmen, in zijn huiskamer aan de Dommersweg in Nieuw-Amsterdam. De laatste keer dat ik solo optreed.”

Naast jouw inzet voor de Drentse taal heb je altijd veel op het podium gestaan. Of was het andersom?

,,Sinds 1988 was ik jarenlang streektaalfunctionaris bij stichting Drentse Taol. Vanaf toen was dat werk belangrijker dan muziek maken. Liedjes gingen in dienst staan van de streektaal. Ik wilde het goede voorbeeld geven en de streektaalcultuur op gang te brengen door middel van muziek, wat ik als een belangrijke pijler zag. Van het Muzem!-festival tot De Drentse Bluesopera. Met muziek bereik je meer mensen dan met bijvoorbeeld poëzie.”

Ben je als streektaaldeskundige nog in te schakelen?

,,Tuurlijk, vooral voor advies op het gebied van taal en cultuur in Drenthe. Dat kan via het Huus van de Taol. Zelf heb ik geen eigen website meer. Ik zoek het niet meer actief op. Wel post ik af en toe wel wat op LinkedIn. Ik wil gewoon tegenwoordig ook andere leuke dingen doen, zoals golfen. Maar ik wil mij niet meer vastleggen.”

Vind je dat je altijd genoeg erkenning hebt gekregen voor je inzet voor de Drentse taal?

,,Weet ik niet, vind ik moeilijk om te zeggen. Erkenning voor de activiteiten die ik heb opgezet vind ik belangrijker, dan voor mijzelf. Dat was nooit mijn streven. Wel om mensen op kansen te wijzen en dingen te doen met de Drentse taal in combinatie met muziek. Ik ben meer een boer die zaait en ploegt dan oogst. Maar af en toe een schouderklopje krijgen is leuk.”

Blijf je wel nog andere dingen doen?

,,Jazeker. Samen met Marga Kool en Jan Veenstra speel ik in principe nog tot volgend jaar ‘Babyboomers Blues’, een programma met Drents-, Nederlands-, en Engelstalige muziek, poëzie en literatuur. We timmeren er niet echt mee aan de weg, maar mond-tot-mondreclame houdt ons bezig. Op het vlak van Drentse cultuur ben ik begonnen aan een project over boermarken, samen met de Vereniging Drentse Boermarken, de Drentse Historische Vereniging en Michiel Gerding. In het najaar willen we daarover een symposium in Gees houden. Ik ben altijd gefascineerd geweest door boermarken. Het zijn de oudste landsgrenzen van Drenthe.”