Bibliotheken Groningen starten telefonische besteldienst voor ouderen en digibeten

De bibliotheken van Biblionet zetten fors in op digitale dienstverlening. Niet iedereen is daarbij gebaat. Om vooral ouderen en digibeten van dienst te zijn start maandag een telefonische bestelservice.

Vanaf vandaag kunnen leden van Biblionet-bibliotheken in de provincie Groningen telefonisch boeken reserveren. ,,We weten van leden die het lastig vinden boeken te reserveren via onze website. Dat zijn mensen die normaal gesproken langskomen om iets uit te zoeken’’, zegt Grieteke Pietersen van Biblionet Groningen. Het gaat met name om senioren en mensen die het lastig vinden met computers te werken, zogeheten digibeten.

Aan de slag

,,We nodigen ze uit om te bellen met onze klantenservice. Ze kunnen dan doorgeven welke boeken ze willen lenen, of welk genre of onderwerp ze leuk vinden. Wij gaan dan voor ze aan de slag.’’

Pietersen: ,,Medewerkers zetten een tas met vijf boeken klaar die is af te halen in de bibliotheek bij hen in de buurt. Bezorgen kan ook. Dat bieden we aan voor mensen in de corona-risicogroep.’’

Jonge kinderen

Is de telefonische bestelservice in eerste instantie vooral bedoel voor ouderen en digibeten. ,,We denken dat het ook handig kan zijn voor bijvoorbeeld ouders van jonge kinderen die vanwege de lockdown niet naar de bibliotheek kunnen komen. Ouders die graag even met een van onze medewerkers willen overleggen.’’

Mensen die telefonisch een boek willen reserveren kunnen van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur bellen met de klantenservice van Biblionet Groningen (088-50 61 900). ,,Leden moeten hun bibliotheekpasje bij de hand houden.’’