Vervlogen tijden keert terug naar het eerste station in Stadskanaal

Ter Apel

In de populaire rubriek Vervlogen tijden neemt Jaap Meijering uit Stadskanaal u deze keer mee naar het eerste spoorstation in Stadskanaal.

door Jaap Meijering

In 1905 werd de nieuwe spoorlijn tussen Stadskanaal en Assen feestelijk geopend. Na het binnenrollen van het stalen ros op het N.O.L. (Noord Ooster Locaal) station werd door de heer Somer, eigenaar van de houthandel en turfstrooiselfabriek Landeweer en Somer, een feestrede gehouden. De intocht werd opgeluisterd door een grote optocht vanaf de watertoren tot het toenmalige Hotel De Haan, later onder meer Bleeker en Daleman. Met versierde fietsen en rijtuigen, geëscorteerd door marechaussee te paard trok de stoet door Stadskanaal. Ook een bloemencorso alsmede een keuring van tuigpaarden stond op het programma. In de feesttent achter Hotel Brouwer* werden door heer Somer de prijzen uitgereikt. Voor het mooiste rijtuig ontving G.Zwartsenberg de 1e prijs terwijl Mej. Groenier en Mej. Westenborg resp. de 1e en 2e prijs ontvingen voor hun prachtige versierde fietsen”. Aldus een krantenartikel. Op de ansichtkaart uit 1906 loopt een breed verhard zandpad naar het stationsgebouw van de later genoemde NO.L.S (Noord Ooster Locaal Spoorlijn). Het 'Locaal' geeft hier aan dat de lijn een lokale bestemming had en er met het zogeheten 'locaaltje' niet harder gereden mocht worden dan 45 kilometer per uur. De reis naar Assen duurde in die tijd 45 minuten. In het stationsgebouw waren links respectievelijk een 3e en een 2e klasse wachtkamer. Standsverschil is toch van alle tijden. Hoewel toen een 1e klas bij een 'locaaltje' nog niet voorkwam. In 1910 werd de spoorlijn van Zuidbroek doorgetrokken via Veendam en Wildervank naar Stadskanaal. In 1913 werd het stationsgebouw naar beide zijden vergroot. Het rechter gedeelte deed dienst als goederenopslag. Eerst voor ATO en later van Gend & Loos. Pas in 1924 werd de spoorlijn S.T.A.R. (Stadskanaal Ter Apel Rijksgrens) doorgetrokken naar Ter Apel. Zoals in die tijd gebruikelijk was, werd bij een nieuw station vaak direct een stations-koffiehuis gebouwd. T. Poppens uit Martenshoek liet voor een bedrag van 9783 gulden het Hotel De Noord-Ooster bouwen (links op de foto). Onder in het gebouw was een paardenstal en buiten (links voor) een parkeerterrein voor koetsen. Na Poppens was familie Völlinck-Stam eigenaar van het hotel en koffiehuis. In het linker gedeelte woonde lange tijd de fam. J. Meijer, die later de kelder beheerde als rijwielstalling voor trein- en busreizigers. Daarna werd in het gebouw het Bejaardentehuis Thabita gevestigd. Nu is het een kamerverhuurbedrijf. Het Stationsgebouw is in 1978 afgebroken. Gelukkig bleef de spoorlijn naar Zuidbroek nog in tact en bouwde, de in het leven geroepen Stichting Museumspoorlijn S.T.A.R. op deze plaats weer een station. Misschien dat ruim 110 jaar na data straks ook de eerste personentrein van Groningen via Veendam weer feestelijk in Stadskanaal wordt onthaald? * Hotel Brouwer De Leeuw stond op de plaats waar nu de Lindenstraat loopt en waar het restaurant stond van respectievelijk Kl. Noorman, Ev. Oosterhuis en Harry Schut. U wilt reageren op het artikel? U heeft aanvullingen? Neem dan contact op met Jaap Meijering, 0599-613985. Mailen kan ook: meijeringjl@planet.nl  

Auteur

Paul Abrahams