Jonge ondernemers willen meer reuring in centrum van Stadskanaal

Ter Apel

In het centrum van Stadskanaal vinden elk jaar verschillende evenementen plaats. Toch is er voldoende ruimte voor nog meer reuring.

door Paul Abrahams Dat vinden Jasper Stuut, Roy Schulte en Rick Lem. De drie jonge, enthousiaste ondernemers willen Stadskanaal meer laten bruisen. Het is de bedoeling om - verdeeld over het jaar en verspreid over verschillende locaties in het centrum - uiteenlopende activiteiten te organiseren. Van muziek en theater tot sport. De lat wordt hoog gelegd. "Het programma moet bol staan van de kwaliteit", benadrukt Rick Lem. "Het publiek moet elke keer weer verrast worden. In opmaat naar zo'n evenement bouwen we de spanning beetje bij beetje op. Langzaam maar zeker geven we de informatie over het programma prijs. We willen de mensen triggeren om te komen. Er moet over gepraat worden. En wat betreft de locaties? Dan moet je denken aan de pleinen, leegstaande winkels, maar zeker ook aan de prachtige kade langs het kanaal. Die ligt daar maar te liggen. Er gebeurt daar nu helemaal niets. Hartstikke zonde." "De evenementen die wij gaan organiseren moet je zien als een aanvulling op het huidige activiteitenprogramma", vult Jasper Stuut aan. "We zijn beslist geen concurrenten, we willen niemand voor het hoofd stoten. We hebben hetzelfde doel: Stadskanaal moet een boost krijgen, een zetje in de rug om te laten zien dat het ook in Stadskanaal heel gezellig kan zijn." De insteek is om zo'n acht spraakmakende en gratis toegankelijke evenementen te houden, vertelt Roy Schulte. "Of dat gaat lukken is afhankelijk van de financiële mogelijkheden. We gaan onder meer subsidie aanvragen bij de gemeente Stadskanaal en verschillende fondsen en tevens wordt het bedrijfsleven benaderd om een duit in het zakje te doen. Bij het uitvoeren van de plannen wordt nauw samengewerkt met verschillende instellingen. Zo willen we stageplekken beschikbaar stellen aan scholen. Een willekeurig voorbeeld: leerlingen kunnen helpen bij het opbouwen van de podia. Maar er moet zoveel meer worden geregeld. We kunnen het niet met z'n drieën alleen doen." Het spits van het programma wordt afgebeten met een spetterend muziekevenement, waar nog lang over wordt gesproken. "We willen vanaf het eerste moment een goed visitekaartje afgeven, er moet meteen een stevig fundament worden gelegd. En het tweede evenement staat eveneens in de steiger. Verder willen we draagvlak creëren bij de inwoners van Stadskanaal. Bij zowel jong als oud. We gaan goed luisteren naar de inwoners. Wat vinden zij nu leuk? Dat vinden wij namelijk heel erg belangrijk." VIP kaarten Lezers van deze krant die in de komende tijd suggesties aandragen waar Jasper, Rick en Roy 'mee aan de slag kunnen', maken kans om vier VIP kaarten in de wacht te slepen voor het muziekevenement dat zeer binnenkort 'ergens in Stadskanaal' wordt gehouden. Verder wordt nog naarstig gezocht naar een pakkende slogan - bij voorkeur één woord - die de lading dekt voor de serie evenementen in de komende maanden. "We hebben zelf al een korte lijst samengesteld, maar het is heel goed mogelijk dat creatieve inwoners een veel beter idee hebben. Stuur maar op, we laten ons wat dat betreft graag verrassen." Suggesties voor leuke activiteiten en voor een pakkende slogan kunnen worden gestuurd naar jasperstuut@hotmail.com    

Auteur

Paul Abrahams