Vervlogen tijden over Bergman’s Bus en Zwaluw fietsen

ter apel

Het verhaal van Bergman’s Bus begon in 1910, toen Frits Bergman een fietsenzaak startte naast het winkel/woonhuispand van zijn ouders aan de Hoofdstraat.

door Rienhart Wolf

Kort daarop werd gestart met de verkoop van motorfietsen en in 1919 werd een taxi aangeschaft. In 1923 werden 4 autobussen aangeschaft waarmee regelmatige diensten, oa op Stadskanaal werden ingesteld. In 1935 werd de STAR trein voor personenvervoer van Stadskanaal - Ter Apel opgeheven. Er kwam toen voor Bergman nog meer vervoersaanbod, waarvoor drie Ford V8 bussen werden aangeschaft. Op het hoogtepunt had Bergman een wagenpark van 25 bussen en waren er in totaal vier vestigingen waarvan twee Ter Apel, één in Stadskanaal en één in Emmen. Er waren toen 75 mensen in dienst. Na de oorlog kreeg Bergman een nieuwe toewijzing voor personenvervoer onder de voorwaarde dat met de Gado werd samengewerkt. Maar uiteindelijk moesten alle lijndiensten van Bergman aan de Gado worden overgedragen. Tussen pakweg 1915 en 1930 werden door Bergman fietsen van het merk Zwaluw geproduceerd. De naam Zwaluw zou later als naam voor het touringcarbedrijf worden gebruikt. Bij de foto (afkomstig uit de collectie van Frits Bergman, kleinzoon van de oprichter): De rijwielzaak van F.A. Bergman in 1920 (ongeveer ter plaatse van huidige Hoofdstraat 90). Rechts het pand van de ouders van Bergman die zich in 1887 in Ter Apel hadden gevestigd met een wolwinkel/blauwververij. Dit pand is afgebroken in ca. 1952, tegenwoordig is er op die plaats een klein pleintje (links naast Thel computers).

Auteur

Paul Abrahams