Leerlingen Ubbo Emmius doen mee aan Shell Eco-Marathon in Londen

Ter Apel

Opnieuw gaan zes technasium-leerlingen van Ubbo Emmius in Stadskanaal naar Londen om deel te nemen aan de Shell Eco-Marathon.

door Hein Tunnissen

Het voertuig van Team Ubbo Emmius is geselecteerd voor de categorie ‘Prototype’, waarbij het gaat om de combinatie efficiency en brandstof. Nederlandse concurrenten zijn onder andere de Hogeschool Amsterdam, de TU Delft, de TU Eindhoven en het Deltion College in Zwolle. De Europese milieurace voor slimme technische denkers wordt voor de 32ste keer gehouden. Het Team Ubbo Emmius gaat verder waar het team 2016 vorig jaar stopte. Behalve om de techniek, bekommeren de leerlingen zich ook over sponsoring, communicatie, strategie en planontwikkeling. En dan gaat het soms ook een klein beetje fout. Donderdag 11 mei was er zo’n leermomentje, want tijdens de demonstratie van de bolide op het Circuit van Assen, weigerde het voertuig ook maar een meter te rijden. Softwareproblemen die een hoofdzekering lieten doorbranden en daarmee was het over. De sponsors konden er gelukkig wel om lachen. Max Verstappen Natuurlijk was het voor de leerlingen wat minder leuk, maar het voorval geeft wel aan op wat voor een uitzonderlijk hoog niveau zij deelnemen. Alles komt in de auto bij elkaar: mechanica, elektronica, aerodynamica, natuurkunde, scheikunde en strategie. De slotsom is dat je op succes hoopt, maar dat je moet rekenen met tegenvallers. Om met Max Verstappen te spreken: Het blijft een technische sport. Organisator Shell legt steevast de lat hoog en naarmate de jaren verstreken ging die lat steeds verder de lucht in. Zo ook dit jaar. Gelet op de ingewikkelde techniek en de toenemende snelheid, eiste Shell een onbrandbaar schot tussen de aandrijving en de coureur, die ook maar meteen een minimale leeftijd moest hebben van 16 jaar. Dat was even slikken voor Joyce Tunnissen, die dit jaar in Londen zou gaan rijden. Met haar gewicht en lengte de ideale piloot. Niet dus, want ze is pas 15! Het Team liet zich er niet door uit het veld slaan en vond een oplossing: Maurice Schoo uit Stadskanaal is haar opvolger. Hanzehogeschool De andere leden van het Team Ubbo Emmius zijn Annelie van der Scheer, Jasper Mulder, Isa Groenewold en Marnix Kuper. Zij worden geholpen door Boyd Maduro, die als student van de Hanzehogeschool Groningen aan het team is toegevoegd. De auto is dezelfde als die van vorige jaren, maar natuurlijk weer een beetje verder geperfectioneerd. Vorig jaar behaalde Team Ubbo Emmius 2016 de 28ste plaats van de 50 teams in de categorie Prototype. En dat is een plaats om heel trots op te zijn, want het maakt natuurlijk nogal verschil of een TU Delft zijn schouders onder zo’n project zet of 6 middelbare scholieren. De aandrijving van de auto is niet noodzakelijkerwijs elektrisch. Waterstof mag bijvoorbeeld ook. Dat de auto van Team Ubbo Emmius gebruik maakt van een hightech accu heeft te maken met geld, kennis en kunde. Want de auto rijdt vooral door de hulp van lokale en regionale sponsors. Sommigen boekten een stevig bedrag over op de rekening van het Team, anderen zegden belangeloos hun bedrijfsmatige medewerking toe om het doel te halen. De kwestie is niet ‘effe een kilometertje op een batterijtje rijden’, maar zover mogelijk rijden op een vooraf vastgestelde hoeveelheid energie. En dan is ieder detail, hoe klein ook, van het allergrootste belang. Alles tussen ventiel en popnagel. Plexiglas De piloot zit in de sigaar met zijn voeten naar voren. Zijn hoofd is zichtbaar onder de plexiglas kap die naar de neus toe schuin afloopt. Die neus is ook van plexiglas; de piloot kan alleen zien wat zich direct voor de auto bevindt door tussen zijn voeten dóór te kijken. Eenzelfde probleem heeft hij aan de zijkant, maar dankzij twee zijruiten in de romp kan hij daarmee ook naast zich op het wegdek kijken. Is dat belangrijk? Ja! Bochten, obstakels, inhalen. Achter de piloot bevindt zich de techniek. Voor de hand liggende problemen die de studenten moesten oplossen zijn onder andere wrijving (hoe minder hoe beter), warmteontwikkeling (hoe minder hoe beter) en weerstand (hoe minder hoe beter)! De accu van de toekomst perst een enorme hoeveelheid energie in een klein bakje en bezit daarbij het vermogen om supersnel opgeladen te kunnen worden. Zonder overdrijving: de Eco-marathon auto van Team Ubbo Emmius is de voorloper van het elektrische voertuig dat over 10-15 jaar bij u in de garage staat. En vergis u niet, het gaat sneller dan u denkt! Vorig jaar reed het Team exact 157 kilometer op 1 KwH, een eenheid voor energie die gelijk staat aan 1 liter benzine. Dat betekent dus één op 157! Dat zijn cijfers die er niet om liegen. Omdat de auto verbeterd is, lichter is geworden en omdat er nieuwe techniek beschikbaar is, verwacht het team Ubbo Emmius dit jaar een nog grotere afstand af te kunnen leggen. Kijk in de toekomst en volg hun verrichtingen live via Facebook Team Ubbo Emmius. Facebook, Instagram Zondag 21 mei vertrekken de studenten en hun begeleiders voor anderhalve week richting Londen. Omdat zij ook financieel op de kleintjes moeten letten en oog moeten hebben voor ieder detail, reizen zij per schoolbusje en met de nachtboot vanaf Hoek van Holland. Op het grote festivalterrein wordt gekampeerd. Shell verwacht ruim 6.000 mensen. Het is allemaal te volgen via Instagram en Facebook.  

Auteur

Paul Abrahams