Ondernemers pleiten voor parkeren op het Raadhuisplein in Stadskanaal

Ter Apel

Een flink aantal ondernemers heeft samen met enkele eigenaars van vastgoed een brief gestuurd aan het college van burgemeester en wethouders van Stadskanaal en aan de fractievoorzitters van de politieke partijen.

door Paul Abrahams

Met het verzoek om de Navolaan ter hoogte van de rotonde bij het politiebureau tot de Europalaan open te stellen voor bestemmingsverkeer. Eventueel zou eenrichtingsverkeer kunnen worden ingesteld. Daarnaast wordt gepleit voor het inrichten van zo'n dertig parkeerplaatsen op het Raadhuisplein, waar automobilisten hun voertuig maximaal een uur mogen stallen. "Rondom het Raadhuisplein staan zeker tien winkelpanden leeg", vertelt woordvoerder Chris Beuker. "De situatie is zeer ernstig. Met name als je weet dat voor het einde van het jaar nog drie ondernemers de winkel noodgedwongen gaan sluiten. De leegstaande panden in het desbetreffende winkelgebied zijn nagenoeg niet te verhuren, ondanks dat de huurprijzen zijn verlaagd." "Een belangrijke reden dat de winkels niet verhuurd worden, is dat de panden slecht bereikbaar zijn voor klanten die met de auto komen", vervolgt Beuker. "In de directe omgeving kan niet geparkeerd worden. Er moet iets veranderen in een ultieme poging om ondernemers over de streep te trekken om winkelruimte te huren." Het Raadhuisplein is ondanks de aanpassingen een plein waar je bepaald niet vrolijk van wordt. "De reuring is daar ver te zoeken. Het is een ongezellig plein en dan drukken we ons nog heel voorzichtig uit", vinden de ondernemers. "Wij vinden dat het de hoogste tijd is geworden om een andere weg in te slaan. Een herinrichting van het plein. Verwijder de bollen aan beide kanten van het plein, zodat de automobilisten hun weg kunnen vervolgen langs het theater en het hotel en desgewenst bijna voor de winkeldeur kunnen parkeren." Pilot project Om de gemeente Stadskanaal niet op hoge kosten te jagen, wordt het voorstel gedaan om in eerste instantie een pilotproject uit te voeren voor de duur van een aantal maanden. "De bestrating voor het zogeheten parkeerterras voor zo'n 30 auto's is al aanwezig, het verwijderen van de bollen loopt ook niet in de papieren en met een 'paar blikken blauwe verf' kun je de lijnen van de parkeervakken aangeven. Die onooglijke hoge betonnen bak met palen en lijnen waar toch geen gebruik van wordt gemaakt, hoeft wat ons betreft vooralsnog niet te worden verwijderd." Mocht het pilotproject succesvol verlopen, dan kunnen volgens Beuker snel knopen worden doorgehakt. Jacob Meijer van het gelijknamige architectenbureau heeft namelijk al een schets ontworpen met ruim vijftig parkeerplaatsen en bosschages. Reactie voorzitter Klaas-Jan Havinga van Centrum Winkeliers Klaas-Jan Havinga - hij is voorzitter van de Centrum Winkeliers - steunt het initiatief van de ondernemers, die de auto's terug willen op een gedeelte van het Raadhuisplein. "Er moet wat gebeuren om het winkelcentrum in Stadskanaal aantrekkelijker te maken om (meer) klanten te binden. Zoals bijvoorbeeld het aanleggen van meer parkeerplaatsen dichterbij de winkels. Ook ik hoor de opmerkingen van klanten die voor een snelle boodschap komen. Dit speelt overigens eveneens in Winschoten en Veendam. Even een krantje kopen of een broodje. Even een gerepareerde bril of telefoon ophalen. Even een pasfoto laten maken. Klanten willen in de buurt van winkels parkeren en niet een paar minuten lopen. Het is belangrijk dat we goed luisteren naar onze klanten. Voorwaarde is wel dat maximaal een uur mag worden geparkeerd om de doorstroming te bevorderen. Dat is ook ingevoerd in de Hoofdstraat en in de Beneluxlaan en dat bevalt heel erg goed."      

Auteur

Paul Abrahams