Vervlogen tijden ... over Ter Apelkanaal-Vetstukkermond

ter apelkanaal

In deze aflevering van Vervlogen tijden neem ik de lezer graag mee terug naar een situatie, zoals ze tegenwoordig niet meer bestaat. Sterker nog, alles is verdwenen.

door Jakob Been

Ik mocht bovenstaande prachtige foto ontvangen tijdens de voorbereidingen op het boek over 'De Geschiedenis van het Openbaar Vervoer in Ter Apel', waarin de gehele geschiedenis van deze spoorlijn wordt beschreven. Het boek is sinds gisteren te koop. De foto is gemaakt op 26 augustus 1960 door spoorfotograaf R. Ankersmit. Op de foto zijn twee gebouwen te zien met op de voorgrond een kanaal en een spoordraaibrug. Locatie: Ter Apelkanaal – Vetstukkermond. De spoorlijn is van de ‘Groningsch Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal – Ter Apel – Rijksgrens’ (S.T.A.R.), een lijn die werd geopend op 1 mei 1924. Het personenvervoer duurde trouwens maar enkele jaren (tot 1935), met een korte opleving tijdens WOII, terwijl het goederenvervoer tot in de begin jaren zeventig duurde. De woning op de voorgrond was de brugwachterswoning. Hier woonde tot 1968 de familie B. Meijer, waarna de families Timmer en Brakels er nog woonden, totdat de woning werd afgebroken in 1978. Toen werd ook het spoor opgebroken. Op de achtergrond is het stationsgebouw te zien, gebouwd in 1918 en opgeleverd op 16 januari 1920. Het bestond uit een woning en een kantoorgedeelte en lag op kilometerpunt 13,1 in de route naar de grens. Het huis werd in eerste instantie van februari 1920 tot mei 1924 bewoond door de familie Bloemendaal. Na opening van de spoorlijn werd de woning bewoond door haltechef J. Floor uit Bovenkarspel met zijn familie. Die familie vertrok echter alweer per 16 september 1926, omdat het personenvervoer enorm tegenviel. Later werd het kantoorgedeelte omgebouwd tot woning en werden beide woningen particulier verhuurd. In beide woningen hebben twee generaties Timmerman gewoond en verder woonden hier onder meer de familie Koster en E. Meijer. De twee woningen van het stationsgebouw werden afgebroken rond 1976-1978. Ook het kanaal op de voorgrond met de naam ‘Vetstukkermond’ en de spoorbrug zijn al lang geleden verdwenen. Het tracé van de spoorlijn, dat een totale lengte van 22, 4 kilometer had, is nog wel heel erg duidelijk in het landschap te herkennen, westelijk van Kloosterveenweg en Ter Apelkanaal-West. U wilt reageren op het artikel? U wilt een exemplaar van het boek 'De Geschiedenis van het Openbaar Vervoer in Ter Apel' bestellen? Stuur dan even een mail naar jbeen01@hetnet.nl    

Auteur

Paul Abrahams